Hogyan lett a tudásból valami,

...amit nem merünk használni ?

És a három legfontosabb rendszerhiba, amiért ez nem a te felelősséged.

Szia!
Örülök, hogy itt vagy.
Nem véletlenül kattintottál rá erre az anyagra. Van egy olyan érzésem, hogy tudod, mire gondolok, amikor azt írom:

„Megvan a tudás… mégsem alkalmas használatra”

Talán ismerős, amikor valakihez szólnál, és a mondat nem áll össze.
Talán voltál már abban helyzetben, hogy belül minden készen volt, de nem találtad a szavakat.
Talán volt olyan megbeszélésed, ahol pontosan tudtad, mit szeretnél, mondani, de tudtad kimondani.

És igen, sokan ilyenkor elkezdik magukat hibáztatni.
„Miért nem megy?”
„Mi baj van velem?”
„Mások miért tudják ilyen könnyen?”

Elárulok valamit, amit jó lenne, ha soha többé nem felejtenél el!

 

 

Nem veled van gond. Egyszerűen nem alkalmazhattad a tudásodat, mert csak számon kérték!

A gondolkodásod hosszú éveken át egy olyan közeghez alkalmazkodott, ahol nem azt tartották fontosnak, hogy használd, amid van…hanem azt, hogy megfelelj.

 

 

Nézzünk meg három működést, amelyek a legtöbb ember gondolkodását formálták.
Ezek tiszta, egyszerű tények.


A gyors válasz kényszere beszűkítette a belső teret

Gondolj vissza arra, hogyan tanítottak gondolkodni gyerekként.
A jó tanuló gyors volt.
A jó tanuló tudta.
A jó tanuló nem kérdezett rá, nem állt meg, nem keresett saját logikát.
A jó tanuló felelt — gyorsan.

 

A tempó volt az érték.
A gondolkodás pedig valahol hátul, egy csendes sarokban kuporgott, és várt, hátha egyszer majd ő is sorra kerül.

 

Ma pedig, felnőttként, az elméd és a tested ugyanazt a jól megtanult ritmust keresi:
„Gyorsnak kell lennem.”
„Nem gondolkodhatok sokat.”
„Most kell mondanom valamit.”

A gondolat viszont nem ilyen.
A gondolat lassan érkezik, néha kerül egyet, néha új mondatot keres, néha elbizonytalanodik.


És ez teljesen rendben van.

Olyan ez, mintha egész eddigi életedben csak futottál volna, és most valaki megkérdezné:
„Kedves, sétálnál egyet?”

Először furcsa.
Aztán felszabadító.
És végül megérzed a saját ritmusod.

A tudásod nem hiányzik.
Csak végre időt kér, hogy elérjen hozzád.

A hiba félelme megtanított túl korán megállni

Ha visszagondolsz, a hiba soha nem volt „jelzés”.

A hiba következmény volt.

Jegy.
Megjegyzés.
Kijavítás.
Piros toll.
Az asztalok között lassú lépések.


És a mondat, amit nagyon sokan ma is hallanak belül:
„Lehetnél figyelmesebb.”

Egy idő után a hiba nem része lett a tanulásnak.
A hiba a szégyennel lett összekötve.

És most, felnőttként, amikor megszólalnál az anyanyelveden, vagy idegen nyelven, kimondanál valamit egy helyzetben, valami mély belső reflex azt mondja:

„Vigyázz.”
„Biztos?”
„Nem lenne jobb csendben maradni?”
„Mi van, ha rossz?”


Ez egy régi, gondosan megtanított, beépült fékezőrendszer.

 

A félelem nem a tudásod hiányát mutatja, hanem azt, hogy hosszú ideig olyan környezetben tanultál, ahol a hibát büntették — ezért az elméd ma is kockázatként kezeli, és nem lehetőségként.

 

A passzív szerep kikapcsolta a saját értelmezésedet

Évekig tanultad, hogy:
van valaki, aki tudja a választ.
van valaki, aki eldönti, jól mondtad-e.
van valaki, aki megmondja, amit te még nem tudsz.

 

A te szereped pedig egyszerű volt:
jegyzetelni, visszamondani, teljesíteni.

 

 

Most pedig felnőttként ott ülsz egy helyzetben, és megjelenik az a régi belső hang:

„Biztos jól látom?”
„Más mit mondana erre?”
„Mi a helyes?”

 

Mindeközben a saját értelmezésed is ott van mögötted.
Nem gyenge.
Nem bizonytalan.
Csak hosszú ideig nem volt rá szükség, ezért nincs benne gyakorlatod.

 

A passzív tanulói szerep olyan, mint amikor évekig GPS-szel közlekedsz.

 

Mindig van egy hang, ami megmondja, merre fordulj.
Csak mentél utasításról utasításra, és működött.

Aztán egyszer csak kikapcsol a GPS.
Ott állsz egy kereszteződésben.

A világ nem változott meg, csak most először neked kell eldönteni merre menj.

És ettől először furcsán érzed magad.
Nem azért, mert nem tudsz tájékozódni, hanem mert eddig nem te irányítottál.

 

A belső irányérzéked nem tűnt el.
Most először kap lehetőséget, hogy természetesen tájékozódjon.

Ami eddig láthatatlan volt......

az a három mintázat:

  • a gyorsaság kényszere

  • a hiba félelme

  • a passzív szerep belső lenyomata

együtt teljesen logikussá teszi,
miért nem aktiválódik a tudás akkor, amikor igazán kellene.

 

Nem több tudásra van szükséged.
A passzív tudást kell aktiválni.

 

 

Olyan ez, mint amikor egy gyerek rákattint a „mentés” gombra a számítógépen.

.....de azt már senki nem tanította meg,
hogy hova érdemes menteni,
hogyan nevezze el,
és hogyan találja meg később.

 

A fájl létezik.
A tartalom ott van.
Semmi nem tűnt el — csak nincs útvonal hozzá.

Pont ezt jelenti a passzív tudás is:
belül minden megvan, csak nem tanították meg, hogyan férj hozzá, amikor szükség lenne rá.



„Nincs veled semmi baj.
Csak ideje lenne használni, amit már tudsz!”

A történet itt nem ér véget.

Itt kezdődik.

A következő rész megmutatja azt a belső logikát, ami évek óta formálja a reakcióid, a bizonytalanságod és a tempódat.
Ha tovább mész, érteni fogod, amit eddig csak éreztél.

©Szijjártó Monika