
Szenvedélyem a tudás.
Gyerekkorom óta csodálom azokat, akik képesek voltak megoldásokat találni – az élet bármely területén.
Sokáig azt hittem, valami titkos kód birtokosai. Folyton kerestem, mi a titkuk.
Közben én is küzdöttem. Órákig görnyedtem a könyvek felett, de valami hiányzott. Nehézséget jelentett a tanulás - amit ma már tudom, hogy semmi köze a tanuláshoz - a nyelvekkel pedig kifejezetten hadilábon álltam.
A tény, hogy sem oroszul, sem németül, sem angolul nem tudtam megtanulni. Próbáltam, de a megszokott módszerek, a hagyományos tanulási stratégiák egyszerűen nem működtek.
Ez egészen addig tartott, amíg az Egyesült Államokba kerültem. Ott, a mindennapi életben jött el a felismerés, ami mindent megváltoztatott.
A tudás nem attól él, ha birtokoljuk, hanem ha használni tudjuk.
EZ AZ ÉN SZEMLÉLETEM, a gondolkodásmódom.
Nem akadályozom a tanulást tanítással.
Ez a szemlélet vezet engem abban, hogy a tanulási nehézségeket áttöréssé alakítsam. Ezt a szemléletet adom át neked is. Nem a tankönyv a tudás, hanem a felfedezés és az alkalmazás.
Tévhitben éltem, hogy a tudás önmagában elég. Elhittem, hogy ha valamit megtanulok, akkor az automatikusan működni fog.
Csak később értettem meg, hogy a tudás nem azonos a működéssel.
Fejben tarthatunk minden információt, de ha nem tudjuk, hogyan alkalmazzuk, az csak passzív teher.
Ahogy említettem, a fordulópont számomra az Egyesült Államokban jött el. Ott láttam meg először, mit jelent, amikor a tanulás kapcsolatban van az élettel. A lényeg nem az elmélet volt, hanem a használat.
Nem az alapokra kérdeztek, hogy mit tudok – az magától értetődő volt.
A valódi kérdés az volt, hogyan tudom alkalmazni azt, amit tudok.
Ez a szemlélet mélyült el igazán azokban az években, amiket először Los Angelesben, majd a kilencvenes évek közepétől Las Vegasban töltöttem. Itt, a nemzetközi szakmai rendezvények és a dinamikus üzleti világ közegében a gondolkodás, az innováció és az emberi teljesítmény naponta találkozott.
Ebből a lüktető, eredményorientált közegből származik a legfontosabb szakmai felismerésem.
A tudás csak akkor válik valódi értékké, ha láthatóvá tesszük – a döntésekben, a határozott kommunikációban és a kritikai gondolkodásban.
Ez a valós életből merített tapasztalat írta át a korábbi nézeteimet. A hívatásom alapja, hogy a meglévő tudás alkalmazhatóvá váljon, aktiváljuk – hogy felismerhető és azonnal használható legyen.


Elvek a gyakorlatban
Hosszú ideig,egyedül jártam ezen ismeretlen területen — később értettem meg, hogy valójában egy új korszak gondolkodásával mozdultam együtt.
Amit a gyakorlatban megtapasztaltam, azt ma a szakirodalom egyértelműen a 21. századi készségeknek nevezi. A működésem négy alapvető pillére, amelyek természetes úton épültek fel, az önirányítás
a kritikai gondolkodás, az együttműködés
és a kommunikáció.
A nehézségek, mint a kommunikációs akadályok, a más kultúrában való újrakezdés, a teljes szemléletváltás, megtanitott alkalmazkodni anélkül, hogy elveszítsem önmagam.
Amikor később a tréning és az oktatás világa felé fordultam, felismertem, hogy ez az életélmény valójában egy új, hatékony működés alapja.
Ez nem elmélet, hanem a valóságban szerzett tapasztalat: hogyan lehet a tudást rugalmasan, önállóan és értelmesen használni. Pont ez az, amit ma minden fejlesztés célul tűz ki.
Ez volt az én természetes kiindulópontom, a tapasztalati alap ami meghatározója a szakmai szerepemnek.
Educoach
tanár, tréner, mentor
Az elmúlt években három szerep metszéspontjában dolgoztam, és mindegyikből magammal hoztam egy-egy alapvető elvet:
Tanárként: Rendszert adok a tudásnak.
Trénerként: A használható készségeket fejlesztem.
Mentorként: Az embert kísérem, aki mindezt önállóan működtetni tudja.
Ez a három nézőpont együtt alkotja azt, amit ma alkalmazott tudásnak nevezek. Ez egy élő, mozgásban lévő rendszer, amelyben a személyes fejlődés és a hiteles kommunikáció ugyanannak a folyamatnak a része.
E szerepek találkozásából született meg az a szemlélet, amit ma Educoachként képviselek.
Az Educoach-szemlélet a felismerésről szól, hogyan válik a tanult ismeret élő működéssé a mindennapokban. Amikor a tudás valóban életre kel, a gondolkodás, a kommunikáció és a döntések is mozgásba lendülnek.
A cél egyszerű; a tudás hiteles legyen – önmagaddal és a világgal szemben is.
Amikor az út közösséggé válik
Hosszú ideig azt hittem, egyedül járom az utam. Nem volt rendszer, amihez igazodhattam volna, hiszen az a szemlélet, ami ma már forrás a 21. századi készségeknek, akkor még nem volt elterjedt.
Nem volt közeg, ahol értették volna, mit keresek.
Most már tudom, hogy az út, amin egykor egyedül indultam, másokat is elvezetett ide. Az évek során megtanultam, hogy a fejlődés nem magányos folyamat. A valódi tanulás mindig kapcsolatban történik — emberekkel, gondolatokkal, helyzetekkel.
A nemzetközi szakmai együttműködésekben, ahol ma Educoachként vagyok jelen, ez a szemlélet adja a közös nyelvet. A szakmai közösségekben amelyekhez tartozom, a tudás nem egyirányú tanítás, hanem természetes tanulás, párbeszéd.
A kommunikáció nem technika, hanem az emberi jelenlét és a támogatás tere.
Ebben a térben vált a munkám egyszerre globálissá és személyessé, a kapcsolódásokban, közös gondolkodásban és egymás fejlődésének támogatásában. A magányos út, amelyen elindultam, ma már egy nemzetközi szakmai hálózatrészeként folytatódik.
A fejlődés egyéni felismerésekből születik, a tudás pedig a közösségben válik teljessé.
Szakmai irány – nemzetközi szinten, saját rendszerben
A munkám ma a globális élvonalban zajlik, ahol a tanulás, a kommunikáció és a fejlődés legújabb irányait kutatjuk és alkalmazzuk.
Ebben a szakmai térben fejlesztettem ki azokat a technikai megközelítéseimet, amelyek a tudás aktiválására, valamint a gondolkodás és a viselkedés összehangolására épülnek.
A rendszerem nem más, mint a 21. századi tanulás természetes modellje.
A tudás valódi értéke a viselkedésben, a hozzáállásban és a kommunikációban mutatkozik meg.
Átalakít és kibontakoztat.
30 perces, ingyenes intenzív fókusz-beszélgetés, ahol közösen rámutatunk a különbségre:
Láthatóvá tesszük, mi az, ami már élő működésként működik benned.
Azonosítjuk, mi az, ami még csak információként van jelen a fejedben.
Egyetlen, felismerés elég, hogy a tudás mozgásba lendüljön.
Ez a 30 perc a te első, lépésed a működő tudás felé.